کد مطلب:285229 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

خود سازی و تهذیب نفس
اصلاح نفس و ترك گناهان و آراستن به فضایل اخلاقی در همه احوال ضرورت دارد. ولی خودسازی و اصلاح نفس در دوره غیبت، كه زمینه لغزش و انحراف و آلوده گشتن به رذایل اخلاقی بیشتر است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «صاحب الامرعلیه السلام غیبتی خواهد داشت اگر كسی در آن دوره بخواهد دیندار بماند، سخت در مشقت خواهد بود. بنده خالص خدا در آن شرایط باید تقوای الهی پیشه كند و دو دستی به دین خود بچسبد.» [1] .

به علاوه، چون فراهم شدن زمینه ظهور امام زمان علیه السلام از یك نظر وابسته به وجود افراد خودساخته و آراسته به فضایل اخلاقی است و جز از طریق تهذیب نفس و پیدا كردن پرورش اسلامی نمی توان در سلك یاران و زمینه سازان حضور آن حضرت قرار گرفت. بنابراین، یكی از وظایف افراد تلاش در راه خودسازی و تهذیب نفس است. بر این اساس، امام صادق علیه السلام می فرمایند: «من سره ان یكون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق [2] هر كس دوست دارد از یاران حضرت قائم علیه السلام باشد باید در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در این حال، به پرهیزكاری و اخلاق نیكو رفتار نماید» و حتی در توقیعی كه امام زمان علیه السلام آن را به مرحوم شیخ مفید نوشته اند چنین آمده است كه اعمال ناشایست و گناهانی كه از شیعیان سر می زند، یكی از عوامل طولانی شدن دوره غیبت و محرومیت آنها از دیدار امام علیه السلام است.


[1] اثباة الهداه، ج 3، ص 422، روايت 14.

[2] غيبة نعماني، ص 200، ح 16.